Nieuw: zelf jouw plantenbak met planten samenstellen.

Nu op jouw balkon, straks in de volle grond: de circulaire route van onze planten

Upperbloom Pantar

Bij Upperbloom kun je terecht voor planten en plantenbakken speciaal voor je balkon, terras of tuin in de stad. Met onze handige en duurzame Re-plant plantenwisselservice zorgen we ervoor dat balkons, tuinen en terrassen mee gaan met de seizoenen. Zo geniet je als Upperbloom-fan het héle jaar van een groene buitenplek vol leven.

Van balkon naar Amsterdamse binnentuin: onze buitenplanten krijgen een tweede leven

Tijdens zo’n Re-plant plantenwissel halen we met de balkonierservice de planten op bij de balkons en tuinen van onze klanten, die we vervangen voor nieuw groen. Wat gebeurt er met planten die worden opgehaald? Daar hebben we iets slims op bedacht samen met het initiatief Tegels eruit, groen erin!. Zo krijgen de planten die deze winter op het balkon of in de tuin hebben gestaan een tweede leven als tuinplantje in Amsterdam.

Upperbloom circulair tegels eruit

Onze planten leven door in de stad

De Re-plant plantenwissels van Upperbloom zijn bedoeld om balkon, terras of tuin in alle maanden groen te houden, met planten en bloemen die passen bij een bepaald seizoen. Zo vervang je zodra de zon begint te schijnen eenvoudig een plantenset voor de winterse maanden door voorjaarsplanten, die weer voor nieuw leven zorgen.

Of we de 'oude' planten weggooien? Absoluut niet! Bij Upperbloom richten we onze service circulair in. We maximaliseren herbruikbaarheid en minimaliseren afvalproductie. Dat doen we door het gebruik van recyclebare producten van een hoogwaardige kwaliteit voor een lange levensduur. Maar ook door de duizenden planten die we ophalen bij de plantenwissels een tweede leven te geven. Naast het initiatief met Tegels eruit, groen erin!, worden opgehaalde planten gecomposteerd, hergebruikt voor nieuwe plantensets of gedoneerd aan stichtingen en publieke organisaties. De binnenbakken gebruiken we opnieuw bij de volgende plantensets.

Upperbloom X Tegels eruit, groen erin! X Pantar

Met het initiatief Tegels eruit, groen erin! werken we samen om onze planten van balkon of tuin door te plaatsen in andere Amsterdamse tuinen. Tom van Ruitenbeek van Upperbloom kwam met Ralph Stuyver van Tegels eruit, groen erin! in contact toen in december 2020 meer dan zesduizend bewoners bij West Begroot hadden gestemd op het initiatief voor meer groen in de omgeving. We slaan samen de handen ineen om dit te realiseren, op verschillende locaties in Amsterdam!

Hier komt het nodige puzzelwerk bij kijken. Hoe krijg je duizenden planten van particuliere balkons naar honderden tuinen op andere plekken in Amsterdam? Belangrijk is dat de planten goed in leven blijven, totdat ze weer in vruchtbare grond terechtkomen. De oplossing? Begin mei worden de planten tijdelijk in onze kas bij sociaal ontwikkelbedrijf Pantar De Tuinderij geplaatst en verzorgd, aan de Seineweg in Amsterdam. Na enkele weken worden ze op hun nieuwe woonplek geplaatst. Een plek waar eerst grijze tegels lagen, bijvoorbeeld.

Minder tegels, meer groen: met deze samenwerking dragen we bij aan een groenere en gezondere stad!

Tegels eruit groen erin

Doe ook mee

Wil je ook meer groen in je buurt? Je kunt in Amsterdam zelf meedoen met het initiatief Tegels eruit, groen erin!. Elke deelnemer krijgt tien her-plantjes voor de eerste vijf tot vijftig stoeptegels uit de tuin. Gratis. Worden er meer tegels weggehaald? Dan krijg je tien her-plantjes per vijftig weggehaalde stoeptegels. Ook gratis. De her-plantjes actie loopt in Amsterdam West, Tuindorp Oostzaan, Slotermeer Noordoost en Centrum. Zolang de voorraad strekt, dus meld je tijdig aan via: tegelseruit.nl/doe-mee.

Meer weten?

Deel